onsdag 21 augusti 2024

I dag tog vi ett skutt på 11 mil

 Nu är det tillbaka på " low budget", camping och matlagning.

Matlagning på gång


Efter 11 mil blev det camping i dag. Vi lämnade hotellet efter frukost med regnet smattrande på utetaket. 

Frukost

Vi var taggade på att ta oss igenom Lyon. Kanske inte de bästa och mest rogivande vägar för cykel, men det märktes att vi var på väg söderut.

Solroser

 Det var på cykelbana, av cykelbana, ingen cykelbana och över vägen för att byta cykelbana. 

Byta sida




Ut ur 1km tunnel under Lyon

Över Rhone

Under järnväg,  knappt man kunde stå rak

Så höll det på mest hela vägen genom Lyon. Där i mellan var det över broar och under broar, i tunnlar och ur tunnlar. 

Innan vi nådde Lyon passerade vi Paul Bocuses 2 restauranger. Den första hann jag inte ta en bild av, men den andra fixade jag. Ska ni besöka någon av dessa restauranger så ligger de norr om Lyon.

Denna var nog lite billigare än den första jag cyklade förbi.

Lyon, here we come



Igenom Lyon och kaffedags

Vägen har inte varit helt rogivande. Här hade jag sällskap av  A7:an och alla som ska hem från semestern. Mest Holländare.


Va, inte deviation i dag igen

Nu vet jag vad gul cykelgubbe betyder, deviation!

Inga problem med den här deviationen. Alla " arbetande" gubbar sov så vi och en spansk skolklass cyklade glatt över bron. Tur den spanska cykelgruppen hade oss att följa annars hade de nog fortfarande stått och undrat hur de skulle komma över.


Vienne, så trevligt

 Där skulle jag vilja stanna.

Vienne var så vackert och här cyklade vi längs med Rhone. Cykelvägen heter nu Via Rhone och här kantas vägen av vinfält och fina hus. Tror jag fått hus på hjärnan,  men det är husen som byter karaktär när man förflyttat sig.


Vinfält på höjden längs med vägen

Paus med Panache och medhavd macka från frukosten



Madame i vinfältet



Fina druvor



Tror det är sista campingnatten

Jag är lite besviken på Frankrike och delar av deras cykelbanor. Tyvärr är Tyskland snäppet bättre. Trist med allt glas längs med franska vägar. Någon gillar att kasta ut glasflaskor längs med vägen, vilket inte förekom i Tyskland. Fullt med sopor längs med vägarna, hela plastflaskor istället för bara korkarna. Inget sådant i Tyskland. Jag vill att Frankrike ska vara bättre, svp.

Nu vill vi bara komma fram. Känns som vi är nära, men vi ha ca 30 mil kvar att kämpa på. Kommer att bli svårt att summera denna resa och min kropp kommer att torrcykla när vi är framme.

Om man inte vill cykla kanske man vill åka på kryssning.




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar