måndag 12 augusti 2024

Vi susade genom Darmstadt

 Först måste jag börja med en dementi, mannen blev inte helt nöjd över att jag skrev att det är 1km feökör ing på varje mil. Jag låter det det bero och var och en som cyklar får skapa sig en egen uppfattning.

Väl tilltagen frukost, men det märks på orken när frukosten är ordentlig.
Våra cyklar fick övernatta i hotellets konferensrummet och vi var tvungna att baxa ut dem genom restaurangen. 


Först cykelkärra och sen cyklarna

Vi susade mot Darmstadt efter frukost.

Väl tilltagen sådan och en macka hamnade i min lilla Tupperware burk. Det är salami till allt och även denna gång blev det salami på mackan.

Autobahn för radfarher. Även papperskorgarna var anpassade för cyklister
 
Bara att kasta sitt skräp i farten

Darmstadt var oväntat enkelt att ta sig igenom. Bara att trampa på raktfram längs cykelbanan. Tog en halvtimma


Bara att trampa på

Fösta milen gick enkelt, frukosten hjälpte bra. Landskapet har förändrats från vajande mogna sädesfält till vinfält. Det märks att vi är längre söderut och om inte annat så är värmen ganska rejält tilltagen. När vi kom fram till Heidelberg var det 31 grader i skuggan. Svetten rann längs med armarna och i ansiktet. Hjälmen gör att det blir ganska varmt, men den känns väldigt trygg att ha den på huvudet. Man blir så van vid hjälm att man glömmer ta av den.

Vinfält istället för sädesfält

Det är tinnar och torn på varje kulle

Fikapaus ( Eberstadt) är ett måste och mannen slog till på de största cappuccino och samtidigt försvann den medhavda salamimackan. - Jo, det blev även en croissant att dela på.
Det är viktigt att samla på allt som kan behövas längs med vägen. Man blir lite som en ekorre. Det är servetter i fall man behöver kissa längs med vägen, - jodå, sånt händer. Det är små paket med mjölk till kaffet, plastmugg och en plast påse som nog var avsedda för dambindor, men funkar till en macka.
Vi lämnar Hessen som kommer att bli min favorit region för Rhein und Neckar.


Hessen verkar vara en region med god ekonomi. Enorma hus, allt i ordning och fina cykelbanor. Jag kan rekommendera Vulkanfahrradweg om någon skulle känna för en cykeltur i Hessen. Här kan alla cykla längre eller kortare turer, men jag rekommenderar elcykel. Helt perfekt!
I love it

Bensheim









Här rullar vi in i ytterområdet i Heidelberg. Det var inte helt enkelt att navigera mellan avspärrningarna. Värsta sudokot.

När vi väl kom in i Heidelberg var det 6 km till campingen och rejält hett.  Campingen ligger fint  vid Neckar och mataffär tvärs över vägen. Det är en mysig liten camping och nu sitter vi i var sin stol i skuggan och tittar ut över floden och dricker ett glas vitt. Snart blir det matlagning på hög nivå. Inte en schnitzel till. Nu vill jag ha pasta.


Heidelberg

Tvätt på tork

Stol är ett måste
Vi har nu tagit oss lika långt som det tar med bil på 1 dag från Sverige, vilket har tagit oss 1 vecka med cykel. Vanligtvis övernattar vi i Walldorf när vi kör bil till Provence. Just nu är vi ganska nära.
Var ska vi i morgon? - vet inte? kartläsaren ( packåsnan) bestämmer, men jag är  draghunden. Jag får cykla och kolla om vi är på rätt väg eftersom jag har elcykel. Onödigt att slita på mannen. 
Nu har vi cyklat i 1 vecka och har en del kvar att avverka, 100 mil. Hoppas på svalare väder framöver. 
Lite tips till er som vill ut och cykla: 
Alla kan cykla kortare eller längre sträckor, välj gärna elcykel ( jag har varit motståndare, men är nu frälst), hotell är att föredra om man är stadd i kassan annars kan man varva camping och hotell som vi gör, men då måste man släpa på mycket bagage. Börja leta övernattning i god tid, campingstol, vattenflaskor, nötter, voltarencreme, solcreme plus en massa annat bra att ha. Själv har jag nog packat för mycket kläder, men det är svårt att veta hur vädret ska bli. 
Nu är batteriet till cykeln laddat för morgondagen. Vi hörs

Fortfarande helt vindstilla och sååå varmt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar