söndag 25 augusti 2024

Vilodag på riktigt



Jodå, har man cyklat 168 mil i 20 dagar då får man vila benen på byns Bistro

Vi sov gott efter en god middag på byns Bistro och vaknade utvilade vid 07. Inget läge för morgon promenad, min kropp är seg och jag har haft kramp i benen i natt, vilket jag inte haft under hela cykelturen. Tror de där tyska " resorben" som jag började och slutade dagen med gjorde susen. 

Tysk dunderdrink

I dag har det mest varit lågt tempo, vi har tvättat alla cykelkläder och andra kläder. Hade ett par trosor kvar i packningen och då har jag fått tvätta för hand flera gånger. Mina arbetskamrater tycker man kan vända ut och in på trosorna, men där går gränsen. Kändes som man längtade efter att få kasta allt i tvättmaskinen, 60 grader, och bara tvätta. Allt känns sunkigt. Jag har så bra cykelväskor, men det blir nästan kondens i dem när det är så varmt ute. Kläderna känns fuktiga.

Det var dumt att inte ha 2 korta cykelbyxor med mig. När man tvättat för hand har det varit svårt att få dem torra i tid till nästa dag. Våta cykelbyxor är ingen hit. Det är därför jag fått använda torktumlare eller handdukstork. 

Nog om tvätt. Vi har ägnat oss en del åt trädgården i dag som fått djungelstuk. Det var ändå snabbt gjort, men blev kanske inte helt ok resultat. Vi får ta nya tag igen senare i veckan.

Djungelstuk

Katten är helnöjd, sitter i knät eller befinner sig i närheten hela tiden. 

Åh..nu trivs jag
Det längsta jag förflyttat mig i dag är upp till slottet för att plocka timjan till kvällens tomatsås. Ingen av oss har orkat cykla och handla så maten blir därefter. Lyckades handla lite i Bistron, ägg, skinka, mjölk så till lunch blev det omelett. Jättegott och till efterrätt åt vi vars ett fikon som vi plockade från trädet.

Timjan och fikon

Kvällens kulinariska middag blir pasta med tomatsås och sallad. Det blir toppen!
Lite hade vi förberett när vi var här förra gången, men allt går inte att handla i förväg. Pasta, kaffe, toapapper, tandkräm, marmelad, senap är sådant som är inköpt i förväg och passar bra nu, men i morgon får vi tagga på och cykla till Rians. 
Nu vill jag ha grillat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar