fredag 2 augusti 2024

Snart avfärd på cykel

En av våra träningsturer gick till Skäret i Skåne. Kaffepaus.


 På söndag är det dags för avfärd på cykel genom Europa mot huset i Provence. En resa vi väntat länge på att kunna genomföra. Hittade en handduk som jag köpt inför denna cykelresa och insåg att jag köpte den för åtta år sedan. Det har varit en del hinder under åren som stoppat oss, för lite ledighet, covid och annan sjukdom, men nu hoppas vi på avfärd på söndag.

Leta cykelvägar

Planera dagsetapper

Det är bra att planera dagsetapper, men vi vet också att stoppen kommer inte att bli där vi planerat. Det händer mycket på vägen eller med vädret som gör att man behöver avvika från sin plan, vilket är en del av charmen. Vägen genom Europa blir förhoppningsvis likt planen även om stoppen kommer att bli på andra ställen.

Mycket tid har ägnats åt att öva och träna inför resan. Vi har packat cykelväskor, övningssovit i tält, cyklat med packning och utan packning. Under åren har vi gjort flera resor med cykel och jag vet att det är mycket värt att öva på det som går att öva på i förväg.

Tidtagning av tältuppsättning. Gick riktigt dåligt och vi har övat ett antal gånger därefter på vårt samarbete och tältuppsättning.

Övar på att fika i tältet


Vår första cykelresa, 1992, gick till Moseldalen med båda barnen, en i kärra och en på pakethållaren. Då var det oväxlade cyklar, men nu är det både växlar och el för frun men manuellt för mannen. Därefter har vi testat Paris - Provence och Bordeaux - Provence. Det är dock första gången vi ger oss ut på en så lång tur ca 160 mil, men nu har vi tid ( en är pensionär och en jobbonär). Nu laddar vi för avfärd på söndag. Vi tvättar det sista och handlar det som fattas, en cykelslang och några packremmar. Just nu njuter jag av frukost i trädgården och av en god natts sömn i min säng medan mannen tränar franska med Duolingo. Att sova på uppblåsbart liggunderlag i tält blir en utmaning för mig. Mitt övningssov i tältet var mindre lyckat och slutade med att jag lämnade tältet för sängen klockan 3 på natten.

Vi hörs på söndag.

Ni som vill följa oss kan göra det på bloggen eller på Instagram, karinfritz59.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar