onsdag 14 augusti 2024

Ösregn

 I går kväll lagom till att vi skulle lämna tältet för middag drog värsta åskskur förbi över campingen. Det vräkte ner och blixtarna lyste upp himlen över tältet. Vi kurade i tältet och diskuterade hur vi skulle kunna gå i väg och äta. Ett tag funderade vi på om knäckebröd och skinkost skulle bli vår middag. Efter ett tag lättade det och vi drog i väg mot närmsta restaurang. Äntligen kom paraplyet till användning som jag släpat på i över 70 mil. Det blev middag även om det var nära stängning och tanten nästan kastade fram mat och dryck. Gissa vad det blev?

Currywurst 

Det regnade hela natten och min tvätt var våtare än när jag hängde upp den. Det fick bli torktumlare för 5 Euros. Härligt att kunna packa ner torra kläder i packväskan.

Blött, blött och blött

Jag cyklade i väg med hjälp av Google map för att hitta en mataffär för inköp av frukost. Lidl kan man alltid lita på. Den affären dyker upp när man minst anar. Goda bullar, kalkonpålägg, yoghurt och färska blåbär. Det blev en god frukost.

God frukost

 Mitt i frukosten började det att regna igen, dock en mindre skur och sedan var vi på väg mot Frankrike.

I dag har vi irrat hit och dit. Vi har haft olika vägbeskrivningar på våra Google maps och en del diskussioner omkring vägvalet. Mannens vägval vann eftersom mannen vi frågade om vägen valde mannens karta ( haha, männen håller alltid ihop). Därför har vi också cyklat genom villasamhälle och skogsstigar, men samtidigt hittat både apotek och uttagsautomat.

Inköp av alternativt Resorb

Pengar, här gäller cash

Skogsstigar enlig mannens karta


Vi har träffat på många roliga personer, igår en dam som aldrig slutade prata. Jag var på avvägar från mannen och den äldre damen stannade sin cykel och undrade var jag skulle. - Frankreich svarade jag. - Bist du alles verruckt? skrattade damen. Sen slutade hon aldrig prata och berättade att hon jobbat i affär i  Heidelberg tills hon var 73 och nu 10 år senare cyklade hon flera mil varje dag. Sen sade hon  - jag måste ta av mig glasögonen så jag kan se er. - Ni är fantastiska och nu måste jag berätta en historia. ( herregud när ska vi kunna cykla vidare?). Hon var så söt och bara fortsatte. - När jag jobbade i affär kom 2 män in och sen försvann alla mina arbetskamrater och jag stod ensam kvar. - Det var då jag fick sälja den största kaffemaskin till Drottning Silvia. Det var nästan så jag trodde hon adopterat oss.

Alla hjälpsamma människor vill gärna ge oss tips på allt vi bör besöka. Det är restauranger, slott och speciella gator.

Killen som fiskar utan att få napp medan familjen badar

En kille som fiskade när vi nådde Rhone ville ge oss tips på  båtfärd och restaurang. Han hade fiskat på samma ställe i 2 år och fått 1 fisk som han inte visste namnet på. Han fiskade mest för kontemplation, hahaha.

Ojdå, här kom ett tåg

Vi irrade runt och helt plötsligt var vi på Kemira. Tänkte att mannen ville känna sig hemma.

Kemira

Allt är inte vackert

Men mycket helt fantastiskt

Även om allt irrande i dag och alla  diskussioner om vägvalet har varit frustrerande så är allt glömt när man efter att fikat på  Schwarzwalds tårta får åka båt med cykel över Rhen. Dessutom dyker en konduktör upp och vill ha betalt på gammaldags vis med en räknemaskin på magen.

Schwarzwalds tårta



Rhen


Dagens höjdpunkt, båt över Rhen


Vägen längs med Rhen är så vacker.


Helt plötsligt är vi i Frankrike och fortsätter irra runt.


Hittade campingen som tyvärr inte hade plats för tält, men då tar vi ett mobilehome.  Haha...nej ni får cykla till en camping som tar emot tält!

What! Bara att vända och hitta en annan camping.

Blev väldigt bra ändå


Nu bor vi på camping vid Rhen med bad i sjö. Jag tog ett dopp samtidigt som sanden yrde runt tältet. Campingen ligger vackert, men det sanitära har mer att önska.

Knepig solbränna

Det blev promenad och mat på närmsta Auberge. 

Helt okej Aperol

Det blev någon typ av Flamkuchen.
Väldigt gott. Restaurangen var franskt stökig med hög ljudnivå på gästerna

Godnatt

Snart läggdags och frukost är alltid nästa bekymmer.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar