måndag 5 augusti 2024

Travemünde - Artleburg

Tyskland har bjudit på fantastiskt cykelväder, lite moln mest sol och ingen vind. 

Tidig morgon på väg in i Travemünde hamn

Det är lite speciellt att åka med lastbilsfärjan från Malmö. Båten bjuder inte på så mycket hålligång och utbudet är begränsat. Frukosten är anpassad för lastbilschaufförer och inte en frukt så långt ögat når, men massor av köttbullar och stekt potatis.

Bara att hugga in
Barnbarnet som kan äta massor av köttbullar har fått en konkurrent på färjan. En man tog 18st, mannen räknade 🤣.

Att ta sig med cykel från Travemünde till Lubeck var tålamodsprövande och mannen har uttalat flera okvädesord över tyskar och hur de skyltar. Jag var på nedfarter till Autobahn då en man kör förbi, vevar ner rutan och skriker - nein, nein!

Snabb som en vessla vände jag och hejdade mannen att köra ner. Det var Google map som lurade oss. 

Vägen till Lubeck?




Vi körde ändå flera kilometer fel och jag tyckte mig nästan skymta båten igen innan vi vände och hittade rätt.

Välbehövlig fika i Lubeck. Egen medwurst med hemifrån.


Vi har passerat ovanliga ställen och konstiga skyltar. Det har varit bordell utanför Lubeck, varningsskyltar för utter och meditationscenter för munkar. Men mest otippat var nog när ett rådjur rammade mitt framhjul och sladdade vidare över cykelbana, väg och in i skogen på andra sidan. Herregud vad rädd jag blev och lika rädd blev rådjuret.





Vi har cyklar på cykelbanor fulla med uppskjutande rötter, på skumpiga grusvägar och gamla järnvägar. Det är gott om cykelvägar i Tyskland, men det kräver tålamod att hitta dem. 

Nu har vi nått Artlenburg tror jag att det heter, tältet är uppslaget och nu väntat dusch och lite inköp av något att laga till middag. Vi får se. Nu är det min tur att duscha, ladda mobil och mitt cykelbatteri. Inte den modernaste camping, men de har el. 

Dags att sova i tält. Detta kommer jag inte göra om det regnar.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar