fredag 16 augusti 2024

Drivkraften

 

Vart är vi på väg?

Vad är drivkraften till att cykla och cykla från stad och by till nästa stad eller by? Upplevelserna längs med vägen och att kunna dela dem med någon. Vem annars skulle förstå vad man utsätter sig för när man ger sig ut på en cykelresa som denna. Att komma fram antingen på camping eller ännu hellre på något litet Auberge sitta ner och dela dagens upplevelser.  Vara tacksam för att kunna dela på den croissant som fanns kvar från frukosten.

Belöningen kan vara ett glas vitt vin från Alsace i en trädgård med porlande vatten eller att få duscha ensam, sova i en ren säng. Listan kan göras lång. Att sitta i en campingstol utanför tältet och se på kanalen som rinner förbi. Med andra ord, livskvalitet.
Colmar vet jag inte mycket om eftersom vi höll oss på campingen som låg i utkanten. Dock cyklade jag i väg i morse för att fixa frukost. Hur glad blir man inte för en redig mataffär? Tjolahopp!

Hängde på låset med alla andra pensionärer och fick inhandlat en bra frukost

Dags för frukost innan det sista packas ihop.

Baugettepå pakethållare och en del annat gott till frukost i påsen.

Vi drog i väg vid 10, mannen är noga med att vi ska komma i väg i tid, men jag var tvungen att åter igen torktumla mina tvättade kläder. Klarar inte av att ta på mig fuktiga cykelkläder, Örkkk!

Alltså, en så tråkig väg att cykla på

Förmiddagen bjöd på den tråkigaste väg man kan tänka sig att cykla på. Vägen gick parallellt  med Autorouten och trafiken dånade vid örat. Kunde lika gärna cyklat på 111:an hemma. Då gäller det att glädjas åt småsaker längs med vägen när man passerar någon by.

En gullig brevlåda

Vacker Hibiscus

Vackra blommor att njuta av. 
Mina ben var sega i dag och jag t.o.m ökade hjälpmotorn. Det var spagetti stuk på dem och hela jag kände mig kraftlös. En fika senare och en tysk variant av resorb så var jag på banan igen. Även cykelbanan blev trevligare.
Äntligen känner man igen sig, asfalt, majs
 och asfalt för cykel.
En bakelse kan vara livsviktigt

Mackan i Tupperware burken likaså 

...och en tysk variant av Resorb

Nu gick det lättare igen. Mannen tycker jag är jobbig när jag drar i väg. Motvinden som vi haft nästan hela tiden är cyklisternas ovän, men har man elhjälp då behöver man inte kämpa utan bara cykla på. Ännu en gång säger jag, ELCYKEL.
 
Mulhouse passerades enkelt och kanske är det en stad som bör besökas. Det jag såg verkade trevligt.

Kanal genom Mulhouse 

Landskapet har åter igen förändrats när vi nått Alsace och fler kanaler
 Hur många kanaler finns det i Europa?

Vackra näckrosor

Äntligen ett extra stopp

Deux panache svp

Hur gott kan en öl med läsk bli? Helt fantastiskt att få något svalt i strupen. Mannen var inte svårt att övertala för ett extra stopp.

När vi cyklar några km till så såg jag skylten, Aberge du Tisserand. - Vi kör dit, skynda dig sade mannen det kommer en Schweisare på cykel. - Tänk om han tar det sista rummet. - men, hallå sade jag och for i väg med hjälp av extra el. Inga problem. Jag och Schweizaren kom fram ungefär samtidigt och det fanns plats till oss alla. Vilket ställe! 


Här bor vi

I kväll blir det middag i deras terass. Säger de Currywurst eller pizza så får jag tuppjuck. Ge mig en köttbit eller kokt potatis. Hur kan folk leva på pizza och Currywurst?
Hoppas vi hittar fler sådana här små trevliga Auberge då skickar jag tältet till Sverige med posten. 
Jag har t.o.m tvättat och allt är torrt. Det är inte mycket man behöver för att bli nöjd.

Skål






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar