torsdag 29 augusti 2024

Hemmavid

 I dag har hela dagen spenderats hemmavid. Ingen cykling eller utfärd. Det blev dock morgonpromenad och med den en del plock av skräp. På min promenad kanske jag spenderar 300 m på fransk bilväg av sorten D, liten väg. Man blir väldigt ledsen och upprörd av att se allt skräp som kastats ut från bilar som passerat och i dag började jag plocka.


Vilka är det som kastar ut stora plastflaskor från bilen?

Jag har irriterat mig på detta under vår cykling genom delar av Frankrike. Hur kommer det sig att man ska kryssa runt plastflaskor och sönderslagna glasflaskor på vägen när man cyklar i Frankrike. Du ser det inte i Tyskland och inte hemma. Skulla pant införas här skulle många få en bra inkomst.

Detta plockade jag på min korta bit längs med vägen i morse. Stor plastflaska, deodorant, del av en inhalator, inplastad ritning, matförpackning.

Förstör inte vår natur!

På vägen tillbaka hem hittade jag fikon utanför Madames gamla hus, plockade med mig hem och satte i gång att göra fikonmarmelad. Ska bli spännande att testa hur den smakar i kväll till osten.


Marmeladkok på gång

Annars har det varit stickning, läsning och ormjakt. En orm dök upp på terrassen och störde vår frid, i alla fall min. 

- Öh, försvinn! 

Mannen ryckte ut med sopkvast och skyffel. Vips hade ormen flyttat till andra jaktmarker.


Stickat och fikat

Det är ganska befriande i mellanåt att veta att det inte är några större aktiviteter som gäller, vattna, koka kaffe, läsa eller kanske klippa någon buske, vilket är det som blir dagens aktivitet. Sen att jag får några ryck mellan varven och dammsuger eller kokar marmelad är mindre aktiviteter för mig eller kliar intensivt på mina myggbett.
I morgon ska vi ta en kort cykeltur till grannbyn för fika. 2 dagar utan croissanter är för mycket och då cyklar man gärna 7 km för att få en gofika.
Det är varmt, men just nu sveper några vindpustar förbi trädgården, tack för det. Trodde någon spottade på mig, men det var några oväntade regndroppar. Sol, vind och ett mörkt moln som släpper lite vatten på oss. Skönt!
Snart dags att förbereda kvällens måltid. I dag hoppar vi över grillning och kör pasta.

I dag ersätter vi fikonen med marmelad

Campari juice, svalkande och gott

....eller ska det svarta molnet ta över och tvinga oss inomhus?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar