lördag 17 augusti 2024

Irrade efter boende

I dag bestämde vi på morgonen att vi skippar tältet även i dag. Att bo på Auberge med middag och frukost är väldigt trevligt och enklare än campinglivet.

Auberge des Moulins

Bara att få plaska runt i duschen/badkaret och slippa trycka på en tidsinställd kran för vatten är att föredra. Föna håret och måla läpparna, härligt. Min lyxigaste sak i min packning är min resefön och den har kommit väl till användning.

Vi kom fram till vårt mål, Baumes les Dames, i god tid avverkade mer än 9 mil på 5 h. Frukosten från gårdagens boende var av den lantliga sorten och hjälpte oss med energin på vägen. Härligt med ostar, skinkor och croissanter. Det räckte även till picnic. 



Dags för avfärd
En annan fördel med att bo på hotell är att man kommer i väg lite tidigare på morgonen. Tält och packning tar tid att få ihop.

När vi nådde vårt mål unnade vi oss var sitt glas iskall radler.

Åhh...så gott

 Vägen hit till Baumes les Dames har gått utmed kanal och flod. Rhenkanalen och floden Doubs. Perfekt cykling och väldigt vackert. Även fransmännen cyklar väldigt mycket. Det är familjer, män och äldre kvinnor. Många med packning så som vi. En del blir man sjukt irriterad på och speciellt machofransmän som cyklar utan att hålla i styret samtidigt som de pratar i telefon och viftar med armarna och har barn på pakethållaren. Där har vissa hjärndelar tappats eller aldrig funnits.

Jaja...kanske det

Hur många slussar i rad? svar 8



Dit ska vi
Fin cykelväg, EV 6. Värd att cykla på.





Nu har husen och landskapen bytt karaktär. Nu är vi i departement Doubs


Picnic invid floden. Helt plötsligt har schweppes blivit en favorit

Männens egen lilla mancave utmed flodstranden. Här sitter de och fiskar och gör inget annat.
Nu till dagens irrande efter boende. - Ja, där lade vi till 1 mil. Cirkulerade runt i orten. Vi hittade ett mysigt hotell och cyklade dit, uppför en hemsk backe. Jag alltid först som har el, men när jag kom fram hade hotellet packat ihop. Sen irrade vi efter nästa hotell, men det öppnade först 18.30. - Vad är problemet? Ni har ett hotell och öppnar 18.30. Rådfrågade mannen i den finaste vinaffär jag sett. 
-Tyvärr, det enda jag vet är Auberge des Moulins, men det är minst 5 km dit. Vi vände och Google map visade oss en del av vägen som var samma som där vi kom ifrån. Nu fick vi cykla bakåt och allt vatten var slut och vi båda var också slut.

 Träffade på en dam ( som jag trodde var en man) som visade oss vägen. 5 km på det hållet! Trodde jag skulle kola vippen.  Mannen bara sade- cykla och fixa ett rum!. När jag väl kom fram sade tjejen i receptionen- tyvärr c'est complet. - Nä, jag dör, fyll min vatten flaska och jag cyklar till campingen. Då steg mannen in och såg helt förstörd ut. Tjejen i receptionen sade bara - Ni får personalrummet, ni ser ut att behöva ett rum. TACK, vi tar det.



 Vi är de enda som sitter ute på terasssen och hon får springa lite extra för vår skull.
Det här stället vill jag gärna rekommendera om ni har vägarna förbi.
Auberge des Moulins utanför Baumes les Dames.
I morgon väntas regn, kanske blir det tåg en bit. Vi får se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar