fredag 23 augusti 2024

Taggade till tusen

 Tack alla som hört av sig och tycker att dagens inlägg kommer sent. - Mmm dagen började jättebra, men sedan blev det bara värre och värre. Varmt och vilse är dagens ledord.

Det var här det gick åt skogen,  Pierrelatte! Hur kan en ort ens heta något så dumt? Det måste ha saknats en skylt och vi cyklade åt fel håll. 


Jag hann trycka in en näve björnbär innan mannen tröttnade på att vänta.


Morgonen började så bra. Vi var på cyklarna från Rochemaure redan 08 och var taggade på att nå Cavallion. Då visste vi inte att det skulla ta många timmar. Dagens allra största upplevelse hade vi redan vid start när vi skulle passera en riktig bro från medeltiden. Helt nyrenoverad och i bruk. Så häftigt.

Medeltid på riktigt

Här promenerar jag sista biten äver Rhone

Det gick bra i ca 3 mil sen tappade vi bort Via Rhone och cykelvägen, vilket innebar att vi måste cykla på vanliga vägar med vanlig trafik och väldigt mycket trafik. Ett tag cyklade jag parallellt med A7 och det var bilar och lastbilar överallt. Är det en " svart" helg i Frankrike gällande trafiken i morgon? Även på de mindre vägarna har det varit väldigt trafikerat. Inte helt mysigt för en cyklist. Man försöker göra sig så liten och smal som möjligt därute i kanten, men ibland när lastbilarna dundrar förbi är man rädd att kastas ut i diket. 



Kom igen nu frugan, nu är vi på rätt väg.

Är detta ens en väg?

Första fikan utanför ett bageri 

Värmen har varit jobbig i dag och gjort det extra tungt. Apoteket visade + 37 när vi passerade Sorgues. Jag hoppas kännaren satt mitt i solen för annars vill jag inte veta
Det är svårt att få vatten och mat att räcka till, barer och ställen som säljer dricka och mat är svåra att hitta. Längs med cykelvägarna är det oftast inget utan man behöver passera en levande by. Tyvärr är det oftast bara ett bageri kvar i byn. Allt annat är nerlagt.

Vart ska vi nu?

I dag har vi inte varit överens över vart vi ska cykla, vilket gjorde att vi körde ytterligare fel. När man är trött, varm och vattnet är slut då finns det dåligt med utrymme för överläggning.
- Nu cyklar jag hit!

Nu drar jag. Bokar ett hotell när jag hittar något.

 
Vi sansade oss lite och hittade till slut ett Super U som fick duga för inköp av vatten, juice, mackor. Fikaplatsen fick vi dela med A laget. Allt blir lättare efter intag av vatten och mat.

En trottoarkant för fika

Sen blev det bättre ett tag, men det var väldigt långt till Cavallion och vi var tvungna att dela väg med övrig trafik. Var tog alla fina cykelbanor vägen? Perdu! Borta! 

Efter mer än 10 timmars cykling, sol mitt i skallen och snustorr mun nådde vi så äntligen Cavallion och hittade ett jättemysigt hotell. Hotel du Parc.
Efter dusch och mat är allt glömt och nu ser vi framemot nästa etapp, förhoppningsvis sista biten och vi ska väl inte behöva cykla vilse. Här hittar vi. Spännande om vi ska nå vårt mål i
morgon efter 20 dagars cykling.
I morse när vi startade sade jag till mannen att det känns som min hjärna är rensad, att någon tryckt på Ctrl+deleate, men på eftermiddagen var känslan helt borta och hjärnan kändes överkokt och ur funktion.

Hotellets innergård

Mot mat

Absolut en ledare i kategorin godaste hamburgaren


Nu laddar vi om inför morgondagen. Benen har varit i högläge, tack till Sans & Balans för alla stretchövningar jag lärt mig under alla år och kan använda mig av.
Liniment inmasserad i mannens axlar som har ett tungt jobb med kärran som numera kallas släp. 
Mot morgondagen..






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar