torsdag 8 augusti 2024

Lungt tillbakalutad

 Nu sitter vi lungt tillbaka lutade i våra campingstolar, en läser bok och frun bloggar. Dagen har dock bjudit på en del knepiga vägar och som varje dag, flera felkörningar.

Campingen i Northeim ligger högt och vackert, men A7:an passerar precis nedanför och ljudet därifrån är störande.

Vår lägerplats med stolar och all packning

Dagen började med en härlig frukost hos vår värdinna på Gasthaus Klocke. Frukosten kunde inte varit bättre och miljön verkligen den bästa, vacker kakelugn, gammalt kakel på golvet och en tid som verkar ha stannat.



Perfekt för en bra start på cykelturen

Vi cyklade i lung och ro i flera kilometer och tyckte att vår cykelsemester var perfekt, asfalt, fin kanal vid sidan med barn som försökte lära sig paddla och lagom temperatur.

Inte helt enkelt och frågar någon mig så väldigt blött och jobbigt.
En del irrande och cyklande på fel vägar, över Autobahn och under Autobahn.
Här var vi verkligen på fel ställe och jag skyller på Google map som ledde oss uppför en hemsk backe och sedan över bron med Autobahn under. Sen tog vägen slut. Bara att vända tillbaka och börja om

Vi har kryssat mellan mördarsniglar eftersom man inte vill köra över dem och få allt äckel päckel slem på fötterna. Mannen fick en snigel under framskärmen som skvätte slem vid varje tramptag och jag fick en som satt på min sko. Blöö!

Ja, det är mördarsniglar i massor

Det är inte bara sniglar som ska passeras. Det är äpplen, plommon, koskit och en del annat.

Men det är mödan värt att trampa över stock och sten och efter nästa krök hamna i den finaste lilla by jag sett på länge. 


Bad Salzdetfurth 
I dag har det varit svårt att hitta någon by som erbjuder fika och det tog oss 6,5h innan jag fick en kopp kaffe och en macka. Det var då vi insåg att det fanns en camping 8 minuter bort. Inget svårt beslut när klockan är långt in på eftermiddagen.

Många av de mindre tyska byarna är stendöda, men väldigt välhållna. Alla häckar och gräsmattor är perfekt skötta. Så den tyska ordningen verkar stå sig.
Vi har passerat hus som erbjuder klangyoga, klangpedagogik och klangmeditation. Det verkar vara väldigt mycket klang som tyskarna ägnar sig åt. Jag hade varit nöjd med en helt vanlig massage utan klang, men nöjer mig med några yinyoga övningar och magnesium för att hålla musklerna i ordning.

Ordnung


I dag blev det långa cykelbyxor. Jag skulle vara duktig och tvätta de korta i går. Dumt för de var blöta i morse och fick hänga på packningen. Vädret har ändå varit passande för långa byxor. Perfekt cykelväder, ca 20 grader.

I brist på fika har jag matat min packåsna (mannen) med nötter och salta dadlar. Jag t.o.m gav honom mitt vatten, men vad vore jag utan honom? Jag hade i alla fall inte varit här.

I brist på annat. Frun har bra saker i sin packning.

Vet inte om ni ser mannen, men han kämpar sig upp för en av de längsta och brantaste backe i dag. På väg upp till campingen. Jag parkerade min cykel och gick och puttade på. En riktig kraftansträngning.  

Nu ska vi gå och äta på campingens restaurant. Vi hörs i morgon. Då ska vi till Göttingen och leta efter ett tåg som kan ta oss över Kasselbackarna. Allt för att spara på mannen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar